Op 3 februari jl. dachten we tijdens een bijbelstudieavond na over Prediker 9:1-10 en Filippenzen 4:1-7. In deze blog deel ik wat gedachten over dit gedeelte.
Weblog
De afgelopen tijd las ik het boek 'De vrijgevige God' van Tim Keller. Voor de inleiding die ik op 28 augustus mocht houden tijdens een toerustingsavond over gastvrijheid, heb ik dankbaar gebruik gemaakt van dit boek. Onze gemeente doet op 16 september mee aan de back-to-church-sunday, daarom heb ik in mijn inleiding ook een aantal keer naar dit initiatief verwezen. Onderstaand is de tekst van mijn inleiding weergegeven:
Onderstaand de inleiding die ik deze week heb gehouden op de bijbelstudievereniging van onze gemeente:
Zingen: Nooit kan't geloof teveel verwachten (melodie ps 118)
Lezen: Hosea 11
Hij heeft het opgenomen voor Israël, Zijn knecht, door aan Zijn barmhartigheid te denken
Wat als kerst geen kerst lijkt te zijn? Wat als de lichtjes wel licht geven maar je hart donkerder is dan de nacht in de velden van Bethlehem? Wat als kanker je raakt of aanslagen je niet meer raken? Wat als het leven je lam legt en de liefde leeg blijkt? De kerk je kraakt of het leven afhaakt? Wat als het licht langzaam dimt en het geluid langzaam wegsterft?
Inderdaad. Dan blijft het stil en drogen je woorden op. Een woordeloze schreeuw zonder geluid blijft over.
Voor de toerustingsavond die belegd werd door de evangelisatiecommissie van onze gemeente mocht ik n.a.v. het thema 'redding door het geloof' wat lijnen trekken vanuit de bijbel. De tekst van mijn 'meditatie' is hieronder weergegeven:
Graag wil ik met jullie kort nadenken over het begrip redding aan de hand van wat de bijbel, en onder andere het zojuist gelezen gedeelte hierover zegt. Ik wil dat vooral heel praktisch doen en moet u eerlijk bekennen dat het stuk voor mezelf ook een persoonlijke overdenking is geworden waarvan ik u graag deelgenoot maak.
Gisteravond stond de dienst in onze gemeente in het teken van de genezing van de blinde in Bethsaïda, naar Markus 8. In deze blog, of moet ik het misschien noemen gedachtespinsels, ga ik niet in op die hele geschiedenis inclusief de genezing, maar specifiek op 1 vers: Markus 8:23A: En toen Hij de hand van de blinde genomen had, leidde Hij hem het dorp uit
Aan Jezus Hand
Vanmorgen ging bij ons de dienst over Johannes1:15-18. Tevens werd mijn broeder en goede vriend Jan bevestigd als ouderling van onze gemeente. Zomaar wat gedachten:
17 * Want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn er door Jezus Christus gekomen.
Over ongeveer een week is het zover: De doopdienst van onze Sietze. Ik hoor je denken: Nou, dat klinkt alsof je op vakantie gaat, een feestje gaat vieren, of er op z’n minst erg naar uitkijkt. Nee, die eerste twee niet, maar dat laatste zeker wel.
Gisteren werden op diverse media berichten gepost met betrekking tot de
recent verschenen bijbel met uitleg. Hieraan werd al enkele maanden geleden
een forumtopic op Refoforum.nl geweid, wat ik overigens niet gevolgd heb.
Echter, gisteren las ik dat er een reformatorische kerk is die haar
gemeenteleden in een uitvoerig artikel waarschuwt voor deze bijbel. Zie het
Ken je dat verhaal? Van die 2 vrienden, J en I, die samen een dag op stap gingen...
Ze zouden een dag de stad in gaan. Als goede vrienden weer eens ontspannen bijpraten.
Enfin, ze wandelden door de binnenstad. Maar op een drukke oversteekplaats ging het ineens mis: Terwijl de vrienden overstaken, kwam er ineens een fietser op hen af die hen over het hoofd zag. Zonder te aarzelen nam vriend J een sprong waarmee hij voor vriend I kwam te staan en de klap met de fietser opving. Schaafplekken, kneuzingen, en de nodige geschrokken reacties tot gevolg.
- 1 van 2
- volgende ›